I CQ WPX SSB som går nu i helgen blir det en QSO-fest! Förra årets upplaga resulterade i inte mindre än 4087 loggar, vilket var ett “all time high” för SSB-delen. Med allt bättre konditioner kommer det att bli många QSO i loggen för den som väljer att vara igång.
I SSA HF Contest Cup får man ju extra bonus om man kör QRP, vilket SM5DJZ och SM6EQO i toppen tagit fast på. Men QRP på SSB är inte alltid så lätt. Jag minn när jag för några år sedan försökte mig på QRP i WPX SSB på 40 meter. Trots en 2 element Yagi var det extremt svårt att komma igenom. Att jag var helt oerfaren i att köra SSB med QRP gjorde ju inte saken bättre. Men efter testen var jag tvungen att höra med en av QRP-rävarna och han sa: “Att köra 40 på SSB med QRP är bland det svåraste man kan ge sig på”. Det blev 40 QSO innan jag tröttnade på att skrika mig hes.
ARKIV MED RESULTAT OCH REKORD
Testledningen för WPX-testen med K5ZD i spetsen har fixat on-line resultat för testen långt bak i tiden. Resultaten är sökbara och det går dessutom att lista de svenska rekorden. Mycket snyggt gjort och vi får hoppas att fler testarrangörer publicerar gamla resultat på det här sättet. Ta en titta i nedanstående list, kanske det finns något rekord som är lagom att ge sig på? Notera dock att det kan finnas äldre rekord än vad som visas i tabellen. T.ex. så innehas rekordet på SO-15 High av SM2EKM sedan 1983 och så långt bak verkar inte databasen sträcka sig. Jämför med listan på de svenska rekorden!Vi kanske måste bestämma oss från vilket år vi skall räkna de svenska rekorden för att få det hela hanterligt? Skriv och tyck till!
REGLER OCH REGLER
På WPX-sajten finns också numera reglerna på svenska. Det är Göran SM0DRD som gjort översättningen. Snyggt jobbat! Det finns över 50 olika klasser att välja mellan och man kan delta i flera olika klasser om man använder olika anropssignaler. MEN i SSA HF Contest Cup får man bara tillgodoräkna sig en (1) klass. Så även om man kör två olika klasser i WPX kan man bara lägga in en av dessa loggar i SHCC. Läs mer i SHCC-reglerna.